Thursday, March 10, 2011

Traffic Jam di KL - Punca dan Penyelesaian. Part 3

1. Begitu mudah memiliki kereta!

Aku tak berape sure tentang negara lain, dan aku jugak tak berape sure tentang ranking, tapi yg aku sure ialah di negara kita nih adalah begitu mudah sekali utk seseorang tuh memiliki kereta! Despite harga kete yg diconsider mahal dirantau ini, org still akan membeli kete. Even org yg takde lesen pun bole ade kete! Yg nih true facts. Aku ade kawan yg takde lesen, yg lesen dah lama mati tp tak renew tp still ade kete.

Ini mungkin jgk dipengaruhi oleh skim pemilikan kereta yg di offer oleh bank2 kt negara kita, dan jgk kerana sikap rakyat sendiri. Pendapat aku, skim pemilikan kenderaan kt negara kita nih adalah yg terbaik kalo dicompare dgn negara2 lain, walaupun harga kete mahal. Sbg contoh, harga Honda Jazz kt UK dalam lingkungan 10.5k pound, tp kt Malaysia harganye jejak RM103k! Gile beza. Tp still ade org beli. Kenapa? Pasal bank2 kt Malaysia offer loan kete smp 9 thn! Oleh kerana kegilaan terhadap kereta, ade org yg sanggup bayar RM1000 selama 9 thn utk memiliki kereta. Kalo cite kt org UK pasal bende nih, sure diorang akan cakap, "You paying RM1000 per month for 9 years for a car? You must be bloody crazy!" Ya, kita mmg gila.

Lg satu contoh kegilaan kita terhadap kete, kalo start keje bende first skali yg kebanyakan kite akan beli for sure adalah sebuah kereta. Aku kata kebanyakan, bukan semua. Sape yg takde kete lg mmg mase nih laa nk beli. Sape yg dh ade kete mase zaman study, mase nih nak tukar kete baru. Sgt kecil la bilangan mereka yg buat investment ke, atau beli rumah dulu instead of kete dgn gaji keje pertama mereka.

Tuh blom kira dgn skim pemilikan kete oleh students. Asalkan parents sanggup jadik guarantor, dh bole beli kancil sebijik dgn ansuran bulanan serendah RM300, takde down payment lak tuh. Tuh blom kira kete 2nd hand, berapa byk showroom kete 2nd hand kt Malaysia nih. Dan blom lg kira kete recond.

Allahyarham Tan Sri SM Nasimuddin penah cakap, katanye rakyat Malaysia nih mmg gile kete. Kalo ade luxury car yg baru launch, buyer dr Malaysia for sure ade, dan antara yg pertama lak tuh.

Ok lagi satu facts yg menarik. Sblm tahun 2002 iaitu sblm Tun Mahathir letak jawatan sbg PM, Proton adalah pengeluar kereta paling besar di rantau Asia Tenggara, walhal marketnye mostly Malaysia aje. Ade la ciput sikit kt Singapore, Thailand ngan Indonesia, tp marketnye 90% mmg Malaysia lah. Punye la besar market kete kt Malaysia nih, Honda ngan Toyota dan bertahun melobi supaya government mansuhkan cukai kereta import kt Malaysia nih.

Sbg comparison kan kite compare dgn Singapore. Kt Singapore secara relative nye harga kete rendah, dan mudah nak dpt, tp walaupun begitu belum tentu kita bole drive kete tuh. Pasal kt Singapore diorang actually implement satu sistem yg dipanggil Vehicle Quota System (VQS), semuanya adalah supaya government diorang bole control jumlah kenderaan atas jalan bagi mengelakkan traffic jam. Government Singapore akan monitor jumlah kenderaan setiap bulan, dimana jumlah kenderaan baru yg bole dikeluarkan bergantung dgn availability quota. Setiap kenderaan kt Singapore mesti memiliki Certificate of Entitlement (COE) yg memberi kebenaran pada mereka utk berada atas jalan. Harga COE nih plak bergantung pd cc kenderaan, availability quota dan berapa tahun valid. Sbg cth secara average harga COE utk sebuah kete bawah 1600cc utk tempoh 10 tahun lebih kurang $35000 dollar!

Kesimpulannye utk beli kete kt Singapore, kita kene bayar utk harga kete + duti import + registration fee + additional + COE + Road Tax + Insurance! Fuuuhh!

So nampak tak betapa government Singapore saje aje nak menyusahkan pemilikan kete. Diorang terpaksa buat camnih pasal kalo tak buat, mmg berlaku laa lambakan kete atas jalan raya, which leads to massive traffic jam. Dah la negara die kecik, tanah tak cukup, yg dok ade pun dok tambak2, so diorang takleh afford to have a major traffic jam as their problem. You want to drive, yes you can, but you have to pay. If you don't, then go get the bloody train!

Kt Malaysia takde sistem quota nih. Nk diimplement pun aku rase tak fair, pasal masalah jam nih berlaku kt bandar2 besar aje. Tak fair le plak utk pakcik2 kt kampung kalo diorang pun kene bayar COE tuh. Oleh kerana takde kawalan terhadap penjualan kete, so berlakulah lambakan kenderaan atas jalan raya which leads to huge traffic jam.

to be continued...

Sumber:

No comments: