Wednesday, March 2, 2011

Traffic Jam di KL - Punca dan Penyelesaian?

I will write about this in more santai way, english campur2 melayu. Aku rase lebih sesuai dan santai skit kot bile tulih mcm nih. Rase lebih mudah difahami. Lgpun tujuan aku create blog nih dulu utk melatih English aku, my English suck big time, so utk article yg aku rase heavy mcm nih, lebih baik aku tulis mcm nih. Anyway enjoy reading. Feel free to leave a comment or suggestion.

Artikel nih ialah sekadar pandangan aku aje, berdasarkan reading through articles, discussion ngan kawan2, dan jgk observations. Kengkadang tuh bile balik bawak moto, sambil2 menyumpah seranah pasal jam, kengkadang feel jgk sambil pikir2 kenapa laa jam teruk sgt nih. Sambil2 perhati tuh, ade jgk laa idea, tp kalo tak tulih org tak tau. Tuh pasal la aku decide nak tulis kt sini.

So kalo kurang tepat tuh sorilah. Anyway pandangan yg bernas sgt2 dialu2kan.

Dan jgk, kalo ade org mintak, aku akan try translate article nih kepada English sepenuhnya.

Introduction

Ade org tanya, what's the big deal with this traffic jam? Kalo dah jam tuh harung aje la. Kalo taknak jam, kuar la dr rumah awal, or balik dr ofis lambat.

Sebenarnye semuanya adalah berkaitan dgn produktiviti. Kalo masa perjalanan ke ofis dpt dijimatkan dgn mengurangkan kadar traffic jam, byk bende lain yg bole dibuat. Cthnya, masa yg dijimatkan bole digunakan utk bersenam, atau spend more time dgn keluarga, atau pegi bersosial. Kurang letih pasal dah takde jam, maknanye fokus kpd keje lebih, dan produktiviti meningkat. Senang cite kehidupan lebih gembira. Tuh yg penting.

Dalam belanjawan baru2 nih Najib telah memperkenalkan Greater KL/Lembah Klang sbg salah satu drpd 12 NKEA (National Key Economic Areas) yg hendak dicapai. NKEA ini ialah satu transformasi utk menjadikan Malaysia sebuah negara yg berdaya maju, dgn rakyatnya berpendapatan tinggi, secara tak langsung menggalakkan pertumbuhan ekonomi dan menarik expat berkualiti tinggi utk menyumbang kearah pembangunan negara.

Untuk mencapai gagasan Greater KL nih, salah satu kunci kpd pencapaian ini ialah masalah public transport dan traffic jam kt KL nih die mesti solve dulu, baru laa impian Greater KL nih bole dicapai. Itu antara reason die utk bina MRT yg kosnya mencecah RM36 billion tuh.

Isu traffic jam kt KL nih mmg tak berkesudahan sejak 20 tahun dulu. Mcm2 idea, ada yg idea tinggal idea aje, dan ade jugak yg actually diimplement tp tak pernahnye menampakkan hasil. Aku sendiri pun tak gamak nak bawak kete bile pegi keje, lebih selesa naik moto aje. Bawak moto nih mmg risky, kengkadang kite bawak elok tp org lain yg bawak mcm cilake, kengkadang mat rempit punye hal kite pun kene jugak. Padahal moto tuh dok bawak pegi keje, balik keje, takde la melencong ke tempat lain sgt. Tp ape nak buat, drpd aku terpaksa meredah jam gile tuh. Bayangkan kalo aku naik moto pegi keje will took me 25 minutes for a 13 km journey, tp kalo naik kete amik masa 1 jam! Tak kose aku naik kete.

So skang nih antara topik yg paling hangat diperkatakan ialah tentang pembinaan MRT phase 1 dr Sg. Buloh - Kajang. Tujuan utama mesti lah utk mengurangkan kesesakan trafik kt dlm KL nih, tp ade org pertikaikan samada adakah wajar ia dibina, nak tambah lg dgn kos mencecah RM36 billion. Billion tuh bro! Bukan sikit2 anaknye duit. Ade jgk org pertikaikan tentang cadangan lokasi stesen yg nak dibina, cthnye dlm artikel nih. Pendapat diorang mengatakan bahawa kt area TTDI tak memerlukan MRT nih, pasal rata2 penduduk memiliki at least 2 buah kereta, dan mereka lebih selesa drive bila hendak kemana2. Rase mcm berlagak pun ada, tp kalo dipikir2kan, ade jgk pointnye. Takpe, hal tuh kite akan discuss dgn lebih lanjut.

Dan baru2 nih dlm artikel Malaysian Insiders mengatakan bahawa penduduk Kajang pulak yg membantah pembinaan MRT nih. Pendapat mereka mengatakan ade possibility yg MRT nih akan menyebabkan kesesakan lalulintas bertambah buruk, sementelah dah ade KTM Komuter pun kt situ.

So adakah MRT relevan? Adakah MRT akan menyelesaikan masalah traffic jam kt KL? Kalo tak relevan, apekah steps yg perlu diambil utk memastikan ia relevan?

Dalam artikel nih kite akan mengkaji apakah punca yg menyebabkan traffic jam gile kt KL nih, possible solution utknye, dan adakah relevan utk MRT dibina utk menyelesaikan masalah nih.

Dan jugak korang akan realize, aku akan buat banyak comparison dgn Singapore dan Hong Kong. Bukan nak poyo ke ape, aku penah pegi ke dua2 negera tersebut, and i have to admit public transport die mmg gempak gile beb. Sgt selesa dan cekap. Sedangkan rakyatnye ramai. Mase aku drive kt Singapore, kete byk tp tak jam. Yg penting kete bergerak laa around 80 kmph. Kita kene admit yg dua negara nih memiliki sistem public transport dan traffic control yg paling bagus didunia. Even kota London pun amik Singapore punye sistem tol tuh sbg contoh, dan proven berjaya mengurangkan kadar traffic sehingga 35%. We must learn from the best.

To be continued..

Sumber:

  1. Malaysian Insiders
  2. Malaysian Insiders
  3. Wikipedia

2 comments:

Digital world said...

Penyelesaian masalah yang hakiki ada disini, idea ini berharga 3 juta untuk negara luar dan 2 juta untuk malaysia(diskaun 1 juta)http://www.madeinmalaysia1.com

Anonymous said...

… Unbelievable , but I just found software which can do all hard work promoting your iceroll.blogspot.com website on complete autopilot - building backlinks and getting your website on top of Google and other search engines 1st pages, so your site finally can get laser targeted qualified traffic, and so you can get lot more visitors for your website.

YEP, that’s right, there’s this little known website which shows you how to get to the top 10 of Google and other search engines guaranteed.

I used it and in just 7 days… got floods of traffic to my site...

…Well check out the incredible results for yourself -
http://autopilot-traffic-software.com

I’m not trying to be rude here, but I believe when you find something that finally works you should share it…

…so that’s what I’m doing today, sharing it with you:

http://autopilot-traffic-software.com

Take care - your friend George